Passend Onderwijs

Als de problemen deels op school zijn, moeten we daar ook naar toe om te werken aan oplossingen. Wanneer een kind of jongere niet binnen de kaders van het onderwijs valt, moet eigenlijk het onderwijs zich aanpassen aan het kind en niet het kind aan het onderwijs.

Normaliseren en preventie

Dit vanuit een levens brede visie, waarbij het streven is een inclusieve samenleving. Hierin kan iedereen zich naar vermogen ontwikkelen en wordt er vanuit het kind en zijn systeem gekeken. Door de invoering van het passend onderwijs zouden er juist mogelijkheden moeten zijn om dit te doen, door samenwerking met ouders kind en school. Kinderen met bv autisme weten vaak heel goed  wat ze nodig hebben.

Samenwerking

In de klas staan ze er toch weer alleen voor. Ik wil begeleiding serieus nemen, er naast gaan staan, mee gaan en samen ontdekken waar de kansen liggen. De leraar is een sleutelfiguur in de leeromgeving. Maar er wordt erg veel van hen verwacht. Een gesprek met de leerkracht kan helpen om een kind gerichter aandacht te geven. In ieder geval is uitwisseling van kennis en kunde van groot belang.

Onafhankelijke ouder-kind ondersteuning

Loopt je kind vast in het onderwijssysteem? Zie je door de bomen het bos niet meer bij alles wat je moet regelen? Voelen jullie je als ouders alleen staan tegenover de onderwijsorganisaties- samenwerkingsverbanden? Behoefte aan iemand die jullie positie versterkt?